Последното десетилетие се оказа време, в което онлайн търговията наистина се затвърди като популярен начин на търгуване за много хора и бизнеси. Смята се, че тази тенденция на популярност на онлайн магазините не само ще се запази, а тепърва ще достига своя пик. Ето защо, основна дейност на „Глобал Консултинг“ е счетоводство на онлайн магазин.
Дали онлайн магазините напълно ще заменят физическите такива? Не знаем със сигурност, но пък можем да твърдим, че все повече хора ще предпочитат удобството и комфорта на това да закупуват стоки и услуги онлайн. Което пък е много добра новина за всички, които искат да се потопят в тази бизнес ниша.
Да сте в крак в тенденциите с онлайн търговията е нещо, което изисква постоянно следене на развитието на пазара, избраната от вас бизнес ниша, а също и конкуренцията. Но за да се уверите, че наистина напредвате по пътя към успеха, ви е нужна сигурна и устойчива база, над която да градите. Един задължителен елемент на поставянето на този фундамент и правилното водене на счетоводство на онлайн магазин.
На първо място е важно да споменем, че българското законодателство все още не обръща кой знае какво внимание на въпросите на онлайн търговията. Предстои много работа и развитие в тази насока, но това не изключва факта, че трябва да сте запознати с всички изисквания и основи на счетоводство на онлайн магазин, ако искате да развивате такъв бизнес.
В тази статия ще ви помогнем да научите основните аспекти на едно счетоводство на онлайн магазин и какви са стъпките, които е нужно да последвате, за да стартирате ваш успешен магазин за електронна търговия.
Счетоводство на онлайн магазин – как се води?
Счетоводство на онлайн магазин и счетоводство на класически физически магазин са два процеса, които си приличат изключително много. Основната разлика между двата типа търговия идва от начина, по който продажбите се отчитат, съответно и начина, по който продажбите се осъществяват.
Когато говорим за счетоводство на онлайн магазин, договорите за търговия с клиенти от цял свят се сключват от разстояние. Няма спор, че търговията през електронен магазин идва с редица плюсове и предимства. На първо място, не е нужно да имате персонал, можете да се грижите за всички дейности на магазина напълно самостоятелно.
Освен това не ви е нужно физическо пространство или да спазвате изискванията, които трябва да се спазват при физическите обекти. Целият офис на вашия онлайн магазин може да се побере в един лаптоп и един телефон.
Основните аспекти, които трябва добре да обмислите, когато ви предстои откриване на онлайн магазин за следните:
- Изберете подходящ и надежден начин на разплащане
- Изберете къде и как ще складирате стоката
- Изберете как ще се осъществява логистиката
- Декларирайте пред НАП
Счетоводство на онлайн магазин – какво включва?
Ето какви са дейностите, които попадат под шапката на счетоводство на онлайн магазин и за които трябва да се погрижите самостоятелно, или можете да получите като професионална услуга:
- Консултации за спазване на действащото законодателство
- Осигуряване на заетите лица, което включва и водене на ведомостите, рекапитулации и платежни нареждания към бюджета
- Осчетоводяване на всички разходи
- Осчетоводяване на всички приходи
- Счетоводна отчетност на касата, както и на всички банкови сметки
- Годишно счетоводно приключване, което включва и подаването на годишна данъчна декларация и обявяване на отчети
- Водене на отчети
Санкциите при неспазване на ЗЗДС са доста сериозни, така че е важно да се погрижите счетоводството на вашия онлайн магазин да е в пълня изрядност.
Счетоводство на онлайн магазин – кога е нужна регистрация в НАП?
Не всички онлайн магазини следва да бъдат регистрирани в НАП. Дали вие трябва да регистрирате магазина си в НАП, или не, зависи от избрания от вас начин на плащане, какво представлява бизнесът ви, какъв е бизнес моделът ви и много други аспекти на дейността, която вършите. Ето някой често срещани варианти, по които можете да се ориентирате:
- Не е нужно да регистрирате онлайн магазина си в НАП, ако получавате плащания само по банков път
- Нужна е регистрация в НАП, ако получавате заплащанията в брой
- Нужна е регистрация в НАП, ако получавате заплащанията чрез ППП
- Нужна е регистрация и при получаване на плащания чрез виртуален ПОС
- Ако плащанията, които сте получили в брой са под 5% от целия оборот, то вие можете да получите допълнително данъчно облекчение
Без значение от начина, по който приемате плащанията от вашите клиенти, вие сте длъжни да декларирате тези данни за осъществени и заплатени покупки пред НАП, като това може да се случи чрез издаване на касов бон, стандартизиран одиторски файл, СУПТО.
Счетоводство на онлайн магазин – как да го регистрирам в НАП?
Ето това са стъпките за регистрация на онлайн магазин в НАП:
- Деклариране на онлайн магазина чрез електронната услуга на НАП
- Посочване на уеб адреса на онлайн магазина
- Посочване на домейна на онлайн магазина
- Посочване на информация за хостинг компанията
- Посочва се информация дали осъществявате продажбите през ваш собствен онлайн магазин, или през платформа
- Посочвате информация за приеманите от вас методи за плащане
- Оповестяване на доставчиците на платежни услуги, с които ще се работи
- Оповестяване за съответстване на изискванията за софтуер според действащата наредба
Счетоводство на онлайн магазин – какво следва след регистрацията в НАП?
След като сте регистрирали вашия онлайн магазин в НАП, задължени сте като търговец да подавате стандартизиран одиторски файл към НАП всеки месец. Това е файлът, който съдържа цялата информация за всички направени поръчки и осъществени продажби в рамките на съответния месец. Този файл се подава до петнадесето число на месеца, следващ месеца, за който се отнася. Подаването се осъществява по електронен път в НАП.
Последни коментари