Последното десетилетие се оказа време, в което онлайн търговията наистина се затвърди като популярен начин на търгуване за много хора и бизнеси. Смята се, че тази тенденция на популярност на онлайн магазините не само ще се запази, а тепърва ще достига своя пик. Ето защо, основна дейност на „Глобал Консултинг“ е счетоводство на онлайн магазин.

Дали онлайн магазините напълно ще заменят физическите такива? Не знаем със сигурност, но пък можем да твърдим, че все повече хора ще предпочитат удобството и комфорта на това да закупуват стоки и услуги онлайн. Което пък е много добра новина за всички, които искат да се потопят в тази бизнес ниша.

Да сте в крак в тенденциите с онлайн търговията е нещо, което изисква постоянно следене на развитието на пазара, избраната от вас бизнес ниша, а също и конкуренцията. Но за да се уверите, че наистина напредвате по пътя към успеха, ви е нужна сигурна и устойчива база, над която да градите. Един задължителен елемент на поставянето на този фундамент и правилното водене на счетоводство на онлайн магазин.

 

На първо място е важно да споменем, че българското законодателство все още не обръща кой знае какво внимание на въпросите на онлайн търговията. Предстои много работа и развитие в тази насока, но това не изключва факта, че трябва да сте запознати с всички изисквания и основи на счетоводство на онлайн магазин, ако искате да развивате такъв бизнес.

 

В тази статия ще ви помогнем да научите основните аспекти на едно счетоводство на онлайн магазин и какви са стъпките, които е нужно да последвате, за да стартирате ваш успешен магазин за електронна търговия.

Счетоводство на онлайн магазин

Счетоводство на онлайн магазин – как се води?

Счетоводство на онлайн магазин и счетоводство на класически физически магазин са два процеса, които си приличат изключително много. Основната разлика между двата типа търговия идва от начина, по който продажбите се отчитат, съответно и начина, по който продажбите се осъществяват.

 

Когато говорим за счетоводство на онлайн магазин, договорите за търговия с клиенти от цял свят се сключват от разстояние. Няма спор, че търговията през електронен магазин идва с редица плюсове и предимства. На първо място, не е нужно да имате персонал, можете да се грижите за всички дейности на магазина напълно самостоятелно.

Освен това не ви е нужно физическо пространство или да спазвате изискванията, които трябва да се спазват при физическите обекти. Целият офис на вашия онлайн магазин може да се побере в един лаптоп и един телефон.

Основните аспекти, които трябва добре да обмислите, когато ви предстои откриване на онлайн магазин за следните:

  • Изберете подходящ и надежден начин на разплащане
  • Изберете къде и как ще складирате стоката
  • Изберете как ще се осъществява логистиката
  • Декларирайте пред НАП

Счетоводство на онлайн магазин – какво включва?

Ето какви са дейностите, които попадат под шапката на счетоводство на онлайн магазин и за които трябва да се погрижите самостоятелно, или можете да получите като професионална услуга:

  • Консултации за спазване на действащото законодателство
  • Осигуряване на заетите лица, което включва и водене на ведомостите, рекапитулации и платежни нареждания към бюджета
  • Осчетоводяване на всички разходи
  • Осчетоводяване на всички приходи
  • Счетоводна отчетност на касата, както и на всички банкови сметки
  • Годишно счетоводно приключване, което включва и подаването на годишна данъчна декларация и обявяване на отчети
  • Водене на отчети

Санкциите при неспазване на ЗЗДС са доста сериозни, така че е важно да се погрижите счетоводството на вашия онлайн магазин да е в пълня изрядност.

Счетоводство на онлайн магазин

Счетоводство на онлайн магазин  – кога е нужна регистрация в НАП?

Не всички онлайн магазини следва да бъдат регистрирани в НАП. Дали вие трябва да регистрирате магазина си в НАП, или не, зависи от избрания от вас начин на плащане, какво представлява бизнесът ви, какъв е бизнес моделът ви и много други аспекти на дейността, която вършите. Ето някой често срещани варианти, по които можете да се ориентирате:

  • Не е нужно да регистрирате онлайн магазина си в НАП, ако получавате плащания само по банков път
  • Нужна е регистрация в НАП, ако получавате заплащанията в брой
  • Нужна е регистрация в НАП, ако получавате заплащанията чрез ППП
  • Нужна е регистрация и при получаване на плащания чрез виртуален ПОС
  • Ако плащанията, които сте получили в брой са под 5% от целия оборот, то вие можете да получите допълнително данъчно облекчение

Счетоводство на онлайн магазин

Без значение от начина, по който приемате плащанията от вашите клиенти, вие сте длъжни да декларирате тези данни за осъществени и заплатени покупки пред НАП, като това може да се случи чрез издаване на касов бон, стандартизиран одиторски файл, СУПТО.

 

Счетоводство на онлайн магазин – как да го регистрирам в НАП?

Ето това са стъпките за регистрация на онлайн магазин в НАП:

  1. Деклариране на онлайн магазина чрез електронната услуга на НАП
  2. Посочване на уеб адреса на онлайн магазина
  3. Посочване на домейна на онлайн магазина
  4. Посочване на информация за хостинг компанията
  5. Посочва се информация дали осъществявате продажбите през ваш собствен онлайн магазин, или през платформа
  6. Посочвате информация за приеманите от вас методи за плащане
  7. Оповестяване на доставчиците на платежни услуги, с които ще се работи
  8. Оповестяване за съответстване на изискванията за софтуер според действащата наредба

Счетоводство на онлайн магазин

Счетоводство на онлайн магазин – какво следва след регистрацията в НАП?

След като сте регистрирали вашия онлайн магазин в НАП, задължени сте като търговец да подавате стандартизиран одиторски файл към НАП всеки месец. Това е файлът, който съдържа цялата информация за всички направени поръчки и осъществени продажби в рамките на съответния месец. Този файл се подава до петнадесето число на месеца, следващ месеца, за който се отнася. Подаването се осъществява по електронен път в НАП.

Свържете се с нас!